2011-02-21

Förlorare ?

Det finns människor som mördar och går över lik, för att få sitt namn ihågkommet i historien. Det finns människor som gör allt för att framhäva
sitt ego, till priset av att utnyttja andra. Det finns människor som är så
idéfattiga att bra idéer ifrån omgivningen omvandlas så att andra kan tro
att denna idéfattiga person är genial och kommer med smarta tankar.
Det finns människor som ljuger friskt för att upphöja sitt ego. Det finns
människor som stjäl ifrån sina vänner för att gynna sig själv.

De farliga med blodstänkta händer, är påtagligt lätta att känna igen. De är
inget hot, eftersom deras agerande är så tydligt, att man kan undvika eller
fly ifrån dem. Det är enbart otur med att vara på fel plats vid fel tillfälle,
om du måste konfronteras med dem.

Jag tycker att vardags-sociopaten kan vara farligare. Det är de personer som
smyger sig in i vänkretsen med charmiga ord och löften, för att vinna ditt
förtroende och din vänskap. Men som enbart använder dig som ett redskap
för sin egen vinnings skull, som aldrig blir din vän. Snarare blir du en ovän,
värd att prata skit om, om du på något vis ifrågarsätter sociopatens agerande.

De som ljuger, snor eller pratar illa om dig, bakom din rygg, och ändå vill ansess vara din vän är det bara synd om. De genomskådas snabbt. De tappar respekt och förlorar vänner. Deras öde slutar i en ofrivillig ensamhet.

Men de som manipulerar och duperar är svårare att upptäcka. Eftersom de
gör det med list, erfarenhet och en kännedom om hur människor vanligtvis
fungerar. Det betyder inte att samma regler gäller för den manipulative. Det
handlar om egen vinning för att framhäva sitt ego eller den respekt som folk
vill ha ifrån andra. Men det blir aldrig sett som respekt utan enbart som dåligt självförtroende. Det blir aldrig andras vänskap utan endast hat och förrakt.



Jag är ingen gudagåva fylld av goda tankar och osjälvisk omsorg till mina
medmänniskor. Jag har alla de negativa mänskliga brister som flertalet bär.
Jag har också stunder av dåligt självförtroende och rädslan av att inte räcka till i sociala sammanhang. Det finns tillfällen då jag använder samma knep,
för att synas i mängden eller för att framhävda min personlighet inför andra.

Men jag sätter det inte i system i det dagliga livet. Jag försöker undvika detta
agerande, medvetet tänkande i den situation det uppstår. Jag uppskattar de
människor som finns i min närhet, för att de är betydelsefyllda för mig. Jag
skulle aldrig medvetet stjäla, ljuga för eller smutskasta en vän.
Det är det inte värt. Men jag accepterar heller inte de som bemöter mig eller andra illa, de når aldrig min vänskap så särskilt länge. Jag behöver inga parasiter i mitt liv. De som sätter negativt agerande i system, är förlorare och inte värdig min uppmärksamhet eller vänskap. De andra förlåter jag.


...vi ses...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar